Archív fotók albuma - Ma már történelem
- / Juhász Ferenc volt nagygéci lakos /
Nagygéc írásos története valamikor 1280-ban indul Nicolaus
f. Symonis a Csák nemzetségből származó nemessel kapcsolatban. Az okirat
egy záloglevél, amely igazolja, hogy Simon fia Miklós zálogban tartja Pete
községet.
A templom építését 1280-ban fejezték be, vagy már korábban is állt,
nem tudhatjuk, mert ennél az időpontnál korábbi írásos emlék egyenlőre
nem került elő Nagygécről. Román kori építési stílusa, és a régészeti
feltárás igazolja a XIII. századi eredetért.
A következő írat 1308- ból származik. Mely szerint a Gécbe való Pál
fia: Ábrahám a megye egyik szolgabírája, aki szintén felvette a Géc nevet.
Már 1312-ben nádori emberként Kolcsi, Olcsva, és vetés ügyeiben jár el
1316-és 1320 között ismét szolgabíró. Már 1316-tól Szatmár megye alispánja
és 4 szolgabírája a faluban kezeli oklevelét. Egyháza 1339-ben az erdélyi
püspökség Ugocsai Főesperessége alá tartozik. Egyházának Miklós nevű papja
1332-ben 4, 1333-ban 2, 1334-ben 6 garas pápai tizedet fizet. A nagygéci
nemesek 1333-ban perben állnak egymással, és mivel nem tudnak egymással
megegyezni, I. Károly felkéri a vármegye vezetését, hogy vessenek véget
a pereskedésnek. A békítés sikertelen, így Nagygéc négy részre szakad.
A Dunántúlról idetelepült Csák nemzetség ismét bizonyította, hogy neki
nem lehet parancsolni.
A XIV-XV. században a Csarnavodai, Csáki, Bekcs, Darai, és Drágfi családoké.1431-ben
Darai László kap rá nova donatiot "új adományt". 1436-ban csákiak vásárolt
birtoka. 1439- ben Csarnavodai Miklós és lánya, Erzsébet kap benne részt.
1454-ben a Csákiak zálogba adják a Perényieknek. Ez a család hazánk észak
keleti részének századokon át leghatalmasabb leggazdagabb családja. Ők
voltak Nagygéc urai mikor a templom reneszánsz, gótikus részei készültek.
Mellettük 1476-ban a Szántai Becskiek is birtokosai Nagygécnek, és ők maradnak
urai századokon át.
A XVIII. században mellettük még az Ibrányi, Luby, Nozdroviczky és a
Pécsy családok rendelkeznek nagyobb birtokkal. A szabadságharc után Haynau
vette meg egy részét Majláth gróftól.
A XX. század első felében Luby Béla, Haynau hitbizomány és Dr. Szomjas
Lajos a nagyobb birtokosai, de Nagygéc életében még sok kisebb család,
valamit nagyon sok nagyszerű ember szerepet játszott. Így például Sepsiszentgyörgyi
Czerjék Imre, és felesége (született Domahidy Etelka), Schwarcz Ferenc,
Kaufmannok, Éder Rudolf, Löcherer Béla, Ozori család. Ezek az emberek mindannyian
jó hatással voltak Nagygéc XX. századi történelmére. Kastélyokat, cselédházakat,
utat, csatornákat, iskolát építettek, a tehetséges szegény gyerekeket tanítatták,
templom részére harangot, hermóniumot ajándékoztak, és a felújítását, állag
megőrzését is elvégeztették.
Nagygéc határában feküdt Kisgéc, mely másodlagos település volt, és
a XIV. században jött létre. A falu eleső említése 1339-ből való: ”sessio
minoris Guechteluke”. Ekkor még tanyaszerű terület, szintén a Géci család
egyik ága telepítette be, és maradtak egyedüli birtokosai. Majláth gróf
tulajdonát képező területen, fejlődése igazán akkor indult meg miután a
1849-ben Majláth gróf 6000 holdas birtokát megvásárolta Báró Julius Jakab
Von Haynau a Császár tábornoka. A báró nem sokáig lakott Nagygécen.
Leváltása után 1850-ben költözött a birtokra. Már 1852-ben Grazot tünteti
fel lakhelyéül. 1853. március 14.-én éjjel meghal. A majort 1945 után felszámolják,
a kastélyt viszont még egy ideig őrzik. Az 1956. évi helységnévtár már
lakosok nélkül említi. Bónis Gyuri bácsi őrködöt körülötte sokszor elijesztve
az oda kíváncsiskodó gyerekeket. A falut a XIX. század végen, és a XX.
század elején Szatmár vármegye ékszerdobozának, a csengeri járás egyik
legszebb községének említik. Erre a címre rászolgált, gyönyörű Árpádkori
templomával, emlékparkjával, kúriával, kastélyaival, és az ezeket átölelő
Erge patakkal. De nem különbül az itt született, itt élt, vagy gyökereik
által ide kötődő nagyszerű emberekkel. A faluról a történetíró már több
mint másfél évszázaddal ezelőtt így ír. ”Határa melyet a Szamos árvize
kövérít, búzát, kétszerest, tengerit, zabot bőven terem: erdeje szép”.
A nagygéci Református Templomra a tudományos világ még a XIX. század
utolsó harmadában figyelt fel, amikor Henszlmann Imre Szatmár megye műemlékeiről
szóló leírásában adott először hírt a román és gótikus templomépületről.
Ám az 1986-ban megkezdett műemléki kutatásig csak az ő adatait ismételték
meg a különböző összefoglalások, így a templom valós értékei háttérben
maradtak. A kétéves kutatómunka nyomán ismételten láthatók azok a részletek,
amelyek a nagygéci templomépület két építési korszakát élesen megkülönböztetik.
A románkori, Szent Péter tiszteletére ajánlott templom minden bizonnyal
a XIII. század második felében épült. A téglából rakott hajó falai fennmaradtak,
a déli oldalt három félkörös záródású keskeny résablak törte át. Az északi
oldalához sekrestye csatlakozott, ennek ajtaját a templombővítésekor befalazták,
s a lebontott sekrestyét csontkamrának használták. A bejárat a nyugati
oldalon volt, Henszlmann leírásából tudjuk, hogy ez is félkörös záródású,
többszörösen tagolt idomtéglákból épült. 1896-ban a ma is álló háromszintes,
zömök, gúlasisakos torony emelésekor a bejárat bővítésével tüntették el
a félkörös záródást. A románkori templom szentélyzáródását nem ismerjük,
ezt a gótikus bővítéskor az alapokig kiszedték, s a templomba történő temetkezésekkel
lehetetlenné tették annak régészeti módszerekkel történő megismerését.
A templomépületet kívülről nem vakolták így szépen érvényesült a hosszú
lapos téglákból rakott falszövet, amelyben itt-ott mázas téglák is láthatók,
míg a belsőt erősen meszes, aprókavicsos durva vakolattal takarták.
A XV. század utolsó évtizedében vagy az 1500-as évek elején került sor
a templom bővítésére. A románkori szentélyt lebontva, a hajó szélességével
egyezően keleti irányban meghosszabbították. Az így kialakított egyhajós
teremtemplom mindkét oldalán a régi és az új falak csatlakozását háromosztatú
támpillérrel takarták. A déli falon a támpilléreket elbontották, majd mérműves,
csúcsíves ablakkal áttört falszakasz következik. Az egyszerű, halhólyag
motívumos kőrácsos osztóbordáit a barokk korban kitördelték, s a bélletzáródását
is félkörívesre alakították. A nyolcszög három oldalával záródó szentély
négy sarkának támpillérei közül csak egy áll, a többit lefaragták. Az északi
oldalon épített gótikus sekrestyét is lebontották a reformáció idején,
az ide vezető, kőből faragott, körtetagozatos szamárhátívben záródó sekrestyeajtót
befalazták. A gótikus bővítést eredetileg hálóboltozat fedett, amelynek
faragott kőből készült bordaindításai a szentélyben még láthatók. A déli
oldalon a falban szegmentíves záródású ülőfülkét alakítottak ki, míg a
szentély észak-keleti zárófalába kora reneszánsz, fogsordíszes szentségtartó
fülkét építettek be. Nyílása négyszögletes pálcatagozatos keretezéssel,
lent háromszögű lapos gyámmal, amelyen a kerettagozatok folytatódnak. A
gótikus belsőt is csontszínű meszes vakolattal borították. A reformáció
idején a XVII. században került sor a belső tér kifestésére. A Rómer által
leírt és 1874-ben közölt adatok szerint ugyanis: "szentélyének ablaka csúcsából
nő ki egy virágcsokor, mely több virágból, bimbóból és levélből van szerkesztve".
A korábban középkorúnak hitt festésből azonban ma már semmi sem látható.
A templombelsőn a legnagyobb átalakítást 1765-ben végezték, ekkor kapta
egységes famennyezetét, melynek közepére "írott táblát" is erősítettek,
ez ma már nincs meg. Valószínű, hogy szintén a XVIII. században készült
a különálló fatornya is, amelyet a jelenlegivel 1896-ban váltottak fel.
A két gótikus ablak közötti szószéket is a XVIII. században építették téglából,
illetve gótikus faragott kövekből. (Talán az egykori karzattartó oszlopok
lábazatából?) A vakolt szószék felett fából készült hangvető korona található.
A hangvető korona és a berendezés a múzeum raktárában van. A templombelsőt,
a falakat és a famennyezetet 1957-ben színes sablonnal készült mintás festéssel
látták el, külsejét is ekkor vakolták újra, nem tekintve a műemléki szempontokat.
Az 1970. május 13.-i árvíz óta az országban szétszóródott gyülekezet a
templomot nem használja, azóta az épület elhagyatottan és elhanyagoltan
várja a segítséget.
Az Országos Műemléki Felügyelőség igazgatója a XIII. század második
felében alapított templomot első osztályú műemléknek nevezte. Amire építési
értékeivel rá is szolgált.
A szatmári református egyházmegye egyházlátogatási jegyzőkönyve 1808.
december 20-án, leltározta "A Nagy Gétzi reformata Ekklesia javai Ezek":
-
Van egy Czinterme az Ekklesiának, melybe bele menne két véka búza
-
Van egy Harangja mintegy 90 vagy 100 fontos, ez van ráirva: Nagy G./:az
az Gétz:/curavit 1698. Mindig a Gétzi Reformátusoknak Lenni tudatik.
-
Van egy Kő temploma, igen régi, mely emlékezhetetlen időtől fogva örökké
a Reformata Ekklesia birtokába volt”.
Aztán a felsorolás folytatódik, az emberek által adományozott sokféle
ajándékról, majd folytatódik a földterületekkel, amelyekből kiderül, hogy
ekkor a korábbi évszázadokhoz hasonlóan, Nagygécen él a Vármegye jó néhány
elöljárója. Az írás utal arra, hogy itt lakik "Betsky Antal" a megye ekkori
egyik főszolga bírája, valamint említi "Benedekfalvi Lubi Károly"-t a vármegye
első alispánját, és "Pétsi József"-et a vármegye főpénztárnokát.
Nagygéc a szabadságharc idején a vármegye nemzetőr központja:
1848 tavaszán Szatmár vármegyében a legnagyobb gondot a vármegye keleti
részé lakó románok okozták. Ezért a Nagyari Luby Zsigmondot az aranytollal
kitüntetett főjegyzőt bízták meg áprilisban a nemzetőrség megszerezésével.
A felvételre kerültek századokat alkottak, és kiképzést kaptak. 1848. július
27-én Nagygécen került sor az eskütételre. A Nagygéciekből a tiszti karba
került: Gál János tizedes, Péchy István kapitány ő kapta meg a szatmári
vár várnagyi tisztét. Szász István szintén Kapitányi beosztást kapott.
Pécsujfalusi Pécsy Károly nemzetőr őrnagy, ő korábban a császári 10. huszárszázad
kapitánya volt, de azonnal csatlakozott a szabadságharchoz, és Bem tábornok
seregében ő vezette Szatmár vármegye lovas csapatait, valamint Ugocsa vármegye
lovas csapatait. A bukás után meg is kapta a várbörtön ítéletet.
Nagygéci magyarság viszonya a betelepülő idegenekhez és a különböző
vallásokhoz:
A XIX. század elején összlakosság: 327fő, 255 református, 45 római
katolikus, mellettük 18 görög katolikus román és 9 izraelita zsidó élt.
A XIX. század végére (1892) a lakosság, és a vallás változása: összlakosság
létszáma: 572 fő, 428 magyar, 67 izraelita, 75 német, 1fő román, 1fő egyéb.
lakosság növekedésé: 1,75
Hit szerint:
református 378, római katolikus 68, görög katolikus 55, evangélikus
2 fő, zsidó vallású 67 fő, görögkeleti 2 fő.
református: 1,5 ( növekedés)
római katolikus: 1,5
görög katolikus: 3
izraelita: 7,5
görögkeleti: 2
Azt hiszem, mint a statisztikai adatok is mutatják, hogy a középkorban,
még Nagygéc lakosságát kizárólag magyarság alkotta. A XIX. században a
nagygéci emberek befogadóak voltak az idegenekkel szemben, és velük teljes
békében éltek, származásra, és vallásra tekintett nélkül. Az idegengyűlöletnek,
antiszemitizmusnak, nyoma sem volt, mivel láthatóan egy ilyen kis zárt
falu közössége is fenntartás nélkül befogadott nemzetiségeket,vallásokat.
A különböző nemzetiségek, etnikumok, vallások a magyarság kultúráját gazdagítva,
erősítve alkották az egységes, fejlődni képes Nemzetet. Sajnos manapság
ezekben a dolgokban tévesen ítélik meg a magyarokat. A téves ítéleteket
segítik azok is akik különbséget tesznek református magyar,katolikus magyar
vagy zsidó magyar között. Véleményem szerint, akik egy homogén ember csoportot
képzelnek Nemzetnek, azok a fasizmus eszméinek a rabjaivá váltak.
|
|
XIX. és a XX. században is szívesen költöztek Magas beosztású
és tehetős emberek, Nagygécre.
Dr. Szomjas Lajos Államtitkár, Luby Béla országgyűlési képviselő, Éder
Rudolf huszár ezredes, Löcherer Béla földbirtokos, Schwarch Ferenc földbirtokos
kereskedő, Domahidy Etelka Domahidy Pál országgyűlési képviselő lánya,
Sepsizoltáni Czerjék Adrianne Csilla.
Szomjas Lajos: 1921-ben Földművelésügyi Államtitkár,1912-ben a község
számára 79 méter mély 20cm átmérőjű kutat furat ajándékba. és élelemmel
támogatja a falu lakosságát a nehéz időkben, a nincstelenek számára négy
cselédházat, és birtokán munkát biztosít.
Luby Béla: Országgyűlési Képviselő Szatmár vármegye gazdasági előadója,
tagja a törvényhatósági és közigazgatási bizottságnak: Felszólal a Széchenyi
Társulat kultúregyesület vármegyei népoktatásának gyűlésén, hogy a szegény
gyerekeket minél nagyobb számban vonják be a közép, illetve a felsőoktatásba.
Nagygécen iskolát építet és több szegény család gyermekét tanítatja Szatmáron.1903.március
17.-én az országgyűlésben követeli a katonák gúzsbakötésének, és kikötésének,
megszűntetését a Honvédelmi Minisztertől. A Pénzügyminisztert felszólítja,
hogy vessenek véget a mértéktelen adóztatásnak, mert ez a lakosság számára
elviselhetetlen.
Éder Rudolf: huszár ezredes, hadtest parancsnok. Felesége Luby Magda
az Országgyűlési képviselő lánya. A Hadteste Székesfehérváron állomásozott.
Löcherer Béla: nevéhez fűződik a falu földjein a csatornák készítése.
Felesége Luby Piroska, aki Luby Géza fehérgyarmati kerület országgyűlési
képviselőnek volt a lánya.
Schwarch Ferenc: Földbirtokos kereskedő. Ő az, aki értékesíti kiváló
kapcsolatai által az uradalmak és a gazdák terményit, a nagygécben termelt
élelmiszert Európa szerte eladja. Az emberekkel kiváló viszonyt ápol, a
faluban, ha vita támad, mindig megtalálja az igazságos megoldást. Volt
rá példa, hogy édesapját is elmarasztalta egy szegény emberrel szemben,
ezért a falu nagyra becsülte. 1944 húsvétját követő első vasárnap deportálták
a faluból, ami nem zajlott egyszerűen. A zsidó vallású embereket szállító
szekereket a falu lakosai követni kezdték. A tömegben egyre több ember
sírva hajtogatta, hogy ők ugyan olyan magyarok mint mi, csak a vallásuk
más. Holnap a reformátusok, vagy a katolikusok következnek. A falu határában
már a düh áradt az emberekből. Ezért meg is ált a menet ahol Schwarch Ferenc
nyugtatta le a lakosságot. Csak annyit kért cserébe a csendőröktől, hogy
elszavalja: A Szülőföldem Szép Határa című verset, hogy ezzel búcsúzzon
el falujától.
Domahidy Etelka: Az államtitkár anyósa, 1913-ban a szatmári úttól a
falu végéig kövezett utat csináltat ajándékba.
Sepsizoltáni Adrianne Csilla: Ő az államtitkár felesége, férjével megveteti
a mogyoródombon a Kerekerdőt, ahol ünnepségeket rendez, egyházi és nemzeti
ünnepeken főleg gyerekek szerepeltetésével. Az emberek később Csilla erdőnek
hívják a helyet. A templom részére harangot adományoz, valamint hermóniumot
vásárol, élelemért bárki fordulhat hozzá általában a kért mennyiség kétszeresét
kapta.
Nagygéc ragaszkodása a nemzethez:
1526 után betiltották a vármegye-gyűléseket, ezért azokat titokban
lehetet megtartani, Szatmár vármegyében csak néhány falu vállalta ezt a
kockázatot, természetesen köztük volt Nagygéc is.
1849-ben elkészül a Kisgéci pusztában a Majláth gróf által építetett
kastély Haynau számára, amelyhez a báró vásárol több ezer holdas birtokot,
Haynau Pesten hozzászokott, hogy előtte megalázkodnak félnek tőle, és kegyeit
keresik. Például sokáig birtokolta Budapest Díszpolgári címét, viszont
mikor 1950 tavaszán Nagygécre költözött, szembetalálta magát az emberek
utálatával. Egyetlen uradalomba sem hívták vendégségbe, amikor a meghívásokat
kötelezővé tette, akkor viszont egyetlen vendéglátó sem volt hajlandó az
asztalfőre ültetni, ő viszont mindenképp ott szeretett volna helyet foglalni
még olyan áron is, hogy a vendéglátó feleséget félre tolta,és az ott levő
gyenge minőségű ételt fogyasztotta el. A nagygéciek legendákat terjesztettel
róla, hogy a kastélya szobáit ember vérrel festi ki, vérrel teli vállukban
fürdik, mindennap egy embert a pincében ledarál élve. A lánya testét szőr
fedi, kutya feje van, és sikító hangot ad ki éjjelente. Ezt az utálatot
visszahalja a báró, és 1852-ben már Grácz-ba költözik,és egy évvel később
meghal. Mint látható Nagygécben döbben rá, hogy mi is ő az emberek szemében.
Amint Szendrő Iván leírja Vérbiró.
Nagygéc mind a két világháborúban, hősi halottakkal áldozott a nemzet
oltárán. Az I. világháború után nem engedték meg hősi emlékmű állítását
a győztes hatalmak. Ezért az elöljáróság a hősök tiszteletére a templom
mellé egy tölgyfát ültetett. 1930-ban viszont emlékművet és emlékparkot
létesítettek, erre az emlékműre került fel a II. világháborúban elesettek
neve is.
1919. áprilisában - májusában a románok határ menti településeket
foglaltak el. Nagygécet is támadás érte, viszont a védekező székely hadosztály
maradványa, és a leszerelt katonák kemény ellenállása a románokat visszavonulásra
kényszerítette, így a falut nem tudták megszállni, viszont nagyon sok határ
menti faluban már a templomokban is csak románul lehetett prédikációt hallani.
1920-ban mikor sorkerült a végleges trianoni határ meghúzására, Nagygéc
a határ román oldalára került volna, de a fent említett személyek, akik
a falu elöljáróságát alkották, önállóan tárgyaltak a román és francia tisztekkel,
és elérték, hogy Nagygéc Magyarországhoz tartozzon. A határvonalban látható
ma is ez a benyomulás román területre.
1936-ban határ kiigazításra került sor. Ekkor Pécsújfalusi Pécsy Szabolcs
tárgyalásai a falu tekintetében is sikerre vezettek, mert 50 katasztrális
holdat visszacsatoltak Nagygéchez. Ez a 486/1936 számú határozattal történt.
Pécsújfalusi Péchy Szabolcsot Szatmár vármegye főispánját a falu elöljárósága
1940. november 12-én díszpolgárrá választotta.
1947-ben Nagygéc határában a román katonák meglőnek két embert, mert
megunták, hogy a falubeliek semmibe veszi a visszaállított határokat, folyamatosan
lefegyverzik a román katonákat, és a fegyverüket az Erge patakba dobálják.
Milák Sándort halálos lövés éri, testvérét Bálintot térdén éri a lövedék,
ezáltal a sérült lába használhatatlanná vált. A faluban katonai tiszteletadással
temetik el Sándort, aki ma is a kis temetőben nyugszik. A határon a rendzavarások
továbbra is megmaradnak, a géciek nem akarnak belenyugodni a visszaállított
határvonalba. A kedélyek csak később nyugszanak meg.
Ez a kis Hős falu, amely a XVIII. században, ahogy azt az (1783-1785)
időszakban készült katonai térkép is bizonyítja, amely a táj szinte több
ezer év alatt kialakult képét rögzíti, nem volt zsák település. A Csengerből
érkező fő útvonal a Szamos hídján át Komlódtótfalu központján keresztül
kb. 2 km után érkezett Nagygéc faluközpontjába, majd onnan folytatódott
egészen Szatmárnémetibe.
A XIX. század végén változott a mostani 49-es fő út vonalvezetése,
amikor Csengersimát is bekapcsolták a Fehérgyarmati fő útba. Ez az útvonal
már nem haladt át Nagygéc központján.
1970. május elején a számos vízszintje soha nem látott módon és gyorsasággal
kezdett emelkedni. A hatóságok megtették a szükséges lépéseket a védekezésre.
Kitelepítésre került Csengerújfalu és Ura községet a Szamos bal partján,
a jobb parton fekvő községek köztük Nagygéc is biztonságba érezhette magát.
Mivel ahhoz hogy a jobbpartnál szakadjon a gát, már a gátszakadásnak Dés-nél
be kellet következnie. Aminek az esélye nagyon kicsi volt, mert ehhez olyan
vízmennyiség kellett, hogy lezúduljon a vízgyűjtő területről, amit a napok
óta ott kavargó ciklon esőzése sem indokolt. A Nagygéciek is lefeküdtek
az árvíz estéjén, bízva, hogy nem érinti a falut az árvíz. Sajnos május
13-án éjjel féltizenegy tájban felzörgettek mindenkit, hogy azonnal menekülni
kell, mert órák kérdése, és a falut elönti az árvíz. A falu elmenekült
bízva abba, hogy az ár levonulása után, visszatérhet szeretett szép falujába.
Hazatérve úgy nézett ki, hogy a falut vissza teleptik, és élhetik minden
napi életüket. Elkezdődött a magasabb területek felmérése a telkek kijelölésére,
kinyitott a bolt, posta, iskola, újra indult a termelőszövetkezet. Viszont
ez csak néhány hétig tartott. Jött az új rendelet, hogy a falut el kell
hagyni, mert veszélyes árvízi szempontból. Az emberek értetlenül fogatták
ezt a rendeletet, mert ezt az árvizet megelőzően Nagygéc faluközpontjában
évszázadok során soha nem tört be a víz. A döntés olyan súlyos volt, hogy
749 embernek kellett elhagyni szülőföldjét, rablók prédájává tették a fő
úton levő 4 uradalmi kúriát amit alapjáig elhordtak. Valamennyi házát elbontották,
a területét vádászterületnek nyilvánították, így a néhány kitartónak bizonyult
embernek is menekülni kellet. A falu Ady ugarjává változott az évtizedek
során. Nagygéc múltját, történelmét végleg el akarták törölni. Ez a világ
legnagyobb butasága, mert a múltat és a történelmet nem eltörölni kell,
hanem feldolgozni, és értékelni, majd hasznosítani kell a jelenben, felhasználni
a jövő tervezésében. Vallási szempontból ez a kijelentés Istenkáromlás,
mivel Istenek hatalma van a múltba, oda bármikor visszatérhet, és az Ő
ténykedése igazgatja jelenünket, és vezeti utunkat a jövőbe. A nagygéci
református templomot rombolta a természet legnagyobb ereje a víz, le akarta
bontani a megtévelyedtet eszme, kifosztották a rablók, a tudomány feltúrta
megszentelt földjét. A Templom mégis áll, közel nyolcszáz éve vagy még
ennél is több ideje. Beteljesedett Jézus szava: ”És aki a templomra esküszik,
nem csak arra esküszik, hanem arra is, aki benne lakik”. /Máté Evangéliuma
23. rész 21. vers/. Ezzel kinyilvánította, hogy a templom nem puszta kő,
abban isten lelke lakozik, míg benne lakozik, azt nem lehet lerombolni.
Isten az Ő házával jelzi, hogy nem mondott le Nagygécről, és egykori lakosairól.
Várja, ahogy a Betesdai betegnek, Nagygécnek is legyen embere, aki segít
bajában. Én bízom benne, hogy elérkezik ez a megmentő hamarosan.
Juhász Ferenc / volt nagygéci lakos /
|
|